Túra a Csömöle-völgyön át a Nagy-Kőszikla felé

650 m

Nehézség
Bakancsos túra

Erre a túrára is az erdei vasút Morgó megállójából indulunk. Az állomással szemben megkeressük a Szokolyai útról nyíló Gálhegyi utat, azon indulunk felfelé, a sárga jelzést követve. A hajtűkanyarhoz érve azonban nem felfele, hanem egyenesen előre, lefelé a Csömöle-völgybe megyünk. Hűvös patak szurdokban találjuk magunkat, öreg tölgyek, gyertyánok és néhol bükkök között, sejtelmes félhomályban. A Testvér-forrás az első hely, ahol felfrissülhetünk, mellette találjuk a Kismaroson élt gitáros, Pribil György emlékfáját is. Útunk egyre keskenyebb ösvényen vezet, a patakot számos helyen keresztezzük, majd kb. 800 méter után ismét vízcsobogást hallunk, a Riesner-forráshoz értünk. A jelzés itt elhagyja a szurdokot, földúton jutunk ki a Száraz-fáki réthez, ahol aztán balra fordulunk a zöld kereszt jelzésre. Ha szerencsénk van, innen még az Esztergomi bazilikát is megpillanthatjuk a távolban. Az enyhe emelkedőn tovább haladva, 600 méter után találkozunk a zöld jelzéssel, ahol megint balra fordulunk, és tovább kaptatunk kissé felfele.

“Nézem aggott fáim göcsörtös törzseit,
Fagytól, széltől tépett kopottas ágait.
Hány bimbóból fakad virágszirom elő,
Hány tavaszt ad nekik, nekünk a teremtő?”

Körömi Ferenc

600 méter után választási lehetőségünk van tovább haladni a zöldön, vagy jobbra letérni a szintvonalban haladó jelöletlen földútra. Ez utóbbi szakasz nagyon szép, de az eltévedés lehetősége miatt csak gyakorlott túrázóknak ajánljuk, mindenki más maradjon a jelzett úton. Kb. egy kilóméterny után, jobbra kell fordulnunk, elhagyjuk a zöld jelzést és rátérünk a zöld háromszögre. Az ösvény jól követhető, de a Nagy-Kőszikla kilátóhely előtt egy irtáson is keresztül vágunk, ahol csak egy magányos fán van jelzés, itt figyelni kell, és enyhén balra tartani. Aki sikeresen oda talál, nem csalódik. Lélegzetelállító a kilátás, amely épített kilátó nélkül is legalább 180 fokos. Váctól Dobogókőig belátjuk a Dunakanyart és a Pilist, de természetesen Pazar a kilátás Mátyás király várára is. Ugyanazon az úton térünk vissza a zöld jelzéshez, amelyet követve a Kilátó úton jövünk le a hegyről. A balra forduló hajtűkanyarnál választhatunk, hogy a hosszabb, de lankásabb Szerpentin út, Gálhegyi út útvonalon lemegyünk a Morgó állomásig, vagy az igen meredek zöld ösvényen érjük el az aszfalt utat, a Szuttai-dűlőnél.

“A hegy valóságos és szimbolikus szerepe, a hegy jelentősége ilyenkor mutatkozik meg igazán. Ilyenkor, amikor a táj nagy része a láthatatlanban tűnik el, a mérgekkel telt ködleplek alatt. A hegy, a megfelelő magasságú hegy az egyetlen hely ilyenkor, ahonnan látni az égboltot, látni a Napot, látni a csillagokat. A hegy köt csak össze bennünket az égitestekkel, az égi jelenségekkel, magával az Éggel.”